poniedziałek, 6 kwietnia 2015

190. Czy faktycznie da się wyleczyć problemy hormonalne? (tarczyca)

Niedoczynność tarczycy

Niedoczynność tarczycy jest zaburzeniem, w którym tarczyca produkuje za mało hormonów w stosunku do potrzeb organizmu. 


Do najczęstszych przyczyn niedoczynności tarczycy w Polsce zalicza się:

chorobę Hashimoto czyli przewlekłe autoimmunologiczne (limfocytowe) zapalenie tarczycy. Choroba o podłożu autoimmunologicznym, wywołana przez własne przeciwciała, w której dochodzi do powstawania niebolesnego zapalenia w tarczycy, powoli (przez lata) niszczącego tarczycę i prowadzącego do zmniejszenia produkcji hormonów.
stan po operacyjnym usunięciu tarczycy. Operacja tarczycy może być przeprowadzona z różnych powodów (wole guzkowe, choroba Gravesa i Basedowa, rak tarczycy). W wyniku usunięcia całej tarczycy dochodzi do trwałej niedoczynności tarczycy. Stopień niedoczynności tarczycy w przypadku usunięcia części tarczycy (np. jednego płata) zależy od zakresu operacji.
stan po leczeniu jodem promieniotwórczym. Leczenie jodem promieniotwórczym (jodem radioaktywnym; 131I) może być przeprowadzone z różnych powodów (np. choroba Gravesa i Basedowa, wole guzkowe nadczynne).


Główne objawy sugerujące niedoczynności tarczycy to:

-uczucie ciągłego zimna
-zmęczenie oraz senność
-depresja
-zaburzenia pamięci
-przyrost masy ciała
-zaparcia
-spowolnienie czynności serca, nadciśnienie tętnicze
-sucha, łuszcząca się, blada skóra
-suche, łamliwe włosy
-zaburzenia miesiączkowania, niepłodność.



Nadczynność tarczycy

Nadczynność tarczycy jest zaburzeniem, w którym tarczyca produkuje za dużo hormonów w stosunku do potrzeb organizmu.


Do najczęstszych przyczyn nadczynności tarczycy w Polsce zalicza się:

chorobę Gravesa i Basedowa- choroba o podłożu autoimmunologicznym, w której własne przeciwciała pobudzają tarczycę do produkcji hormonów
guzki tarczycy (wole guzkowe nadczynne).


Główne objawy sugerujące nadczynność tarczycy to:

-uczucie gorąca
-wzmożona potliwość
-nerwowość, niepokój, rozdrażnienie
-drżenie rąk
-chudnięcie, pomimo zwiększonego apetytu
-biegunka
-przyśpieszenie czynności serca, uczucie kołatania serca
-osłabienie siły mięśniowej
-wypadanie włosów
-objawy oczne – wytrzeszcz, podwójne widzenie, obrzęk i zaczerwienienie powiek lub spojówek (typowe dla choroby Gravesa i Basedowa)
-zaburzenia miesiączkowania, niepłodność.



Gwiazdy, które zmagają się z chorobą tarczycy

Kayah


Kayah zmaga się z niedoczynnością tarczycy i Hashimoto podobnie jak ja. Wokalistka ma prawo mieć problemy z wagą czy zmęczeniem, przy niedoczynności to niestetyzupełnie  normalne.

"Ludzie nie mają pojęcia, jak bardzo niedoczynność tarczycy, zmienia rysy, powoduje obrzmienia. Zresztą nie muszę się z niczego tłumaczyć. Plotki o operacjach plastycznych tylko potwierdzają, że chyba nie jest ze mną jeszcze najgorzej.."
"Mam nową filozofię jeżeli chodzi o gotowanie. Zero glutenu, zero cukru, zero nabiału. Chleb się nauczyłam robić. Jem ziarna, kaszę, warzywa, owoce umiarkowanie, bo zawierają dużo cukru. Mam problemy z tarczycą. Doprowadziłam do pewnych braków w organizmie źle się odżywiając.."
"Zaczęłam puchnąć i czułam się wiecznie zmęczona, rozdrażniona, miałam problemy ze snem, wejście po schodach stanowiło przeszkodę nie do pokonania"

Maffashion


Twarz znanej blogerki Maffashion często jest tematem numer jeden nie tylko na portalach plotkarskich, ale również na facebooku celebrytki. Wielokrotnie zarzuca się jej retuszowanie zdjęć a dokłądniej mocne "wyszczuplanie" twarzy. Stanę w jej obronie, ponieważ nie od dziś wiadomo, że Maff ma niedoczynność tarczycy, któa powoduje zatrzymywanie wody w organiźmie przez co twarz puchnie i staje się bardziej okrągła. Niestety często mimo regularnie przyjmowanych leków sama mam ten problem tyle, że po prostu ja mam to szczęście i mam zupełnie inny kształt twarzy (owal) dlatego też nie razi to tak w oczy, natomiast przy okrągłęj twarzy daje to niezbyt ciekawy "efekt". Podsumowując czy ktoś jeszcze dziwi się, że Julia czasami poprawi delikatnie swoje zdjęcia? Ja nie i chyba nikt nie powinien. Uważam, ze każdy ma jakiś kompleks i stara się to ukryć na zdjęciu...bo po co pokazywać się od gorszej strony skoro można coś ukryć? To chyba nie jest nic złego, wiele z nas tak robi, choćby robiąc sobie tysiace selfie i wybierając to jedno najbardziej korzystne. Jest to dokładnie ta sama sytuacja...niech każdy pilnuje siebie a dopiero później zabiera głos w sprawie innych.

"A to że moja twarz jest często okrągła, to zasługa niedoczynności tarczycy, którą zbadałam 3-4 lata temu. Raz wyglądam normalnie, innym razem mam twarz jak piłka... cóż. Przez to czasem na zdjęciach optycznie wyglądam jak pyza (...), którą w realu nie jestem."


Aleksandra Kisio


Ola Kisio również cierpi na niedoczynność tarczycy, co sprzyja wypadaniu włosów i wzrostowi wagi.

"Przytyłam w bardzo krótkim czasie parę kilogramów. To było dziwne, bo nie zmieniłam stylu życia, po prostu rosłam. Źle się czułam, byłam ciągle zmęczona, szybko się męczyłam. Na początku myślałam, że to wszystko przez wodę, która zatrzymała mi się w organizmie. Kiedy tyłam, zaczęłam źle się czuć, więc w końcu się zbadałam. Na początku wyniki wydawały się być w normie. Potem dowiedziałam się, że w moim wieku te wyniki oznaczają chorobę. Choruję na niedoczynność tarczycy."
"Teraz przyjmuję leki codziennie rano na czczo. Uważam też na to, co jem. Chora tarczyca wymaga diety. Nie jem na przykład brokułów, kapusty i brukselki."


Joanna Koroniewska


Joanna Kroniewska z kolei ma nadczynność tarczycy, czego objawem jest bardzo szybka przemiana materii, nerwowość, kołatanie serca, nadpobudliwość.


Rafał Maślak


Podobny problem co aktorka ma Rafał Maślak, któremu otyłość na pewno nie grozi.


Anna Dereszowska


Aktora cierpi na niedoczynność tarczycy.


Katarzyna Szostak


Szostak także cierpi na niedoczynność.

"Taka jestem, bo mam Hashimoto, czyli niedoczynność tarczycy i choroba powoduje, że mój metabolizm jest słaby. Wiele kobiet się z tym zmaga. Hashimoto wymaga szczególnego traktowania. Niezwykle ważny jest ruch.."


Rockglamprincess


Znana vlogerka, ale również blogerka Rock Glam Princess ma niedoczynność tarczycy, czego absolutnie po niej nie widać, bo na yt zawsze tryska dobrą energią i humorem. Postawa godna naśladowania :)


Dominika Ostałowska


Gwiazda serialu "m jak miłość" w ostatnim czasie sporo przybrała na wadze...nie jest to jednak wynik lenistwa czy objadania się, aktorka cierpi na niedoczynność tarczycy.


Joanna Krupa

Celebrytka jak większość osób powyżej ma najprawdopodobniej niedoczynność, w przeszłości strasznie tyła i była wiecznie zmęczona bez powodu.

"Mam problem z tarczycą. Muszę dwa razy dziennie brać bio protein - wyznaje. Dowiedziałam się o tym 10 lat temu. Byłam wtedy wiecznie zmęczona i nie czułam się superwoman. Nie miałam energii. Muszę o siebie dać."




Czy możliwe jest wyleczenie?

Mój lekarz endokrynolog jak większość lekarzy w Polsce i na świecie twierdzi, że jestem skazana na branie hormonów już do końca życia, gdyż niedoczynność tarczycy i Hashimoto nie jest chorobą uleczalną. Jak się jednak okazuje jest cień szansy na wyzdrowienie- gdyby wierzyć w niektóre opisane przypadki w internecie pokonanie choroby jest jak najbardziej do zrealizowania!

Często wiele osób mimo stosowania się do zaleceń lekarza, wciąż skarży się na objawy nieprawidłowego funkcjonowania tarczycy. Wszystko przez to, że leki na tarczycę typu euthyrox czy letrox "przykrywają" tylko niektóe objawy choroby zamiast wyeliminować główną przyczynę. Dlatego też masa osób przy niedoczynności wciąż tyje nawet podczas stosowania leków a włosy jak wypadały tak wypadają.,..Z moich obserwacji różnych historii osób, które zmagają się z tą chorobą stiwerdzam, że można się wyleczyć, jednak jest to dość trudne i wymaga ogromnej samodyscypliny. 

Głównym elementem naszego życia jaki powinniśmy zmienić jest odpowiednia dieta. Dieta ta zależy od tego z czym mamy do czynienia, bowiem zupełnie inne produkty należy spożywać przy nadczynności a zupełnie inne przy niedoczynności. W skrócie przy niedoczynności i Hashimoto powinniśmy unikać kalafiora, brokułów, kapusty, szpinaku, soji (w tym mleka sojowego, tofu) czy glutenu. Natomiast jak najbardziej wskazany jest selen, banany, morele, daktyle. Ogólnie dobrze byłoby również wykluczyć mięso na rzecz ryb, co jest związane z jodem. Unikać przetworzonej żywności, zrezygnnować z cukru i zwykłego mleka na rzecz mleka migdałowego, ryżowego bądź kokosowego. Co do diety przy nadczynności nie będę się wypowiadać, ponieważ ten problem mnie nie dotyczy a nie chce pisać głupot. Info o diecie przy nadczynności znacziecie np TUTAJ.

Kolejną ważną rzeczą jest aktywność fizyczna. Codziennie energiczny spacer lub intensywne ćwiczenia fizyczne, nie krócej niż godzinę. Można wybrać także jogę czy taniec, który jak nie od dziś wiadomo poprawia humor. 

Należy także ograniczyć stres, a najlepiej w ogóle go wyeliminować. Jeśli jest to niemożliwe polecam codzienną medytację na wyciszenie umysłu bądź wcześniej wspominaną jogę. 





Polecam zapoznać się z filmami poniżej. Pierwszy filmik dotyczny diety i ogólnych zaleceń a kolejne filmiki są dowodem na to, że problemy hormonalne da sie wyleczyć, Ogólnie polecam Wam kanał Magdy, jest tam wiele ciekawych przepisów na szybkie i zdrowe posiłki :)



Tarczyca - Agnieszka Biernat 



Wylecz naturalnie problemy hormonalne cz.1



Wylecz naturalnie problemy hormonalne cz.2




Odżywianie, a Hormony (jak sobie z nimi radzić?)


3 komentarze: